Tips och recensioner på nätet

Falska tips och recensioner på nätet ökar och blir allt svårare att upptäcka. Här är tips på vad du som söker information framförallt ska leta efter för att upptäcka köpta eller falska recensioner eller vilka kanaler på nätet du kan använda dig av för tryggare uppfattning om informationen du är ute efter.

Som det framgått i Tripadvisors beställda undersökning om recensioner på deras plattform kryllar nätet av falska recensioner och tips. Det är bra att vara medveten om detta om man vanligen lägger upp resrutt och planerar restaurangbesök utifrån information man kan hitta på nätet.

Recensioner som är säljiga, med knasig meningsuppbyggnad eller extremt avvikande SÅSOM MED ENBART VERSALER förekommer på många platser där vi internetanvändare tar del av information om destinationer, upplevelser och restauranger.

Nedan följer tips på hur du kan försäkra dig om att du inte enbart tar del av falska eller köpta tips.

Tips och recensioner på nätet inom resor och upplevelser

ÖPPNA MILJÖER/KANALER 

Tripadvisor och Google Maps är exempel på platser där användare kan lämna recensioner utan att granskas djupare. Det innebär att inlägg inte är opartiska, utan många gånger kan det faktiskt vara ägare, anställda, släkt och vänner som (eventuellt på uppdrag av ägare) skriver en recension. Det förekommer också verksamhet av exempelvis konkurrenter att försöka sänka ett företags anseende och rankning genom att misskreditera de utvalda företaget.

Tänk på: bortsett från automatiska översättningar till svenska, var uppmärksam och kritisk till knasiga formuleringar, säljiga texter och personliga angrepp.

Instagram går att använda för att få en inblick i vilka typer av människor som besöker en särskild plats. Sök upp platser genom att ange destinationers eller restaurangens namn eller adress och välj kartresultatet i appen. Bland de användare som har en öppen profil kan man mycket ofta ta del av en känsla för stället och ta del av både vad individen skrivit och kommentarer denne fått. Det gör Instagram till ett bra komplement till miljöer som fokuserar på recensioner.

Ägares hemsidor är såklart partiska, även om de publicerar recensioner/referenser från gäster och kunder. Detta till trots går det att granska en hemsida för att snabbt få en känsla kring seriositet och kundservice. Prova att boka bord via mejl eller telefon för att se om du får personlig återkoppling och utvärdera denna respons. Otydligheter kan indikera att man bör vara försiktig.

LÅSTA MILJÖER/KANALER

Som användare av hotellbokningssajten Booking.com kan recensenter enbart vara de som faktiskt bokat och betalat för hotellnatt genom plattformen. Det innebär att det upplevs finnas färre falska recensioner i Bookings plattform. Det går att se på att recensenterna kopplas till den rumstyp man hade.

WORD OF MOUTH / MUN TILL MUN METODEN

Direkta tips och rekommendationer från någon man känner, är bekant med eller er person man litar på väger såklart tyngst. Komplettera därför alltid research med en öppen fråga till några i ditt nätverk. Därtill kan du ta del av turistsektorns influenser, allt från turistbyråer till hotellpersonal brukar vanligen vara duktiga på att ge tips om exempelvis matställen baserat på feedback de fått från andra i sitt nätverk.

Tänk på: vi är alla olika, har olika förväntningar, bra och dåliga dagar liksom upplevelser och därför kan man inte lita blint på direkta tips heller. Att bilda en egen uppfattning utifrån eget besök är alltid bäst.

Här på TravelGrip.se är alla tips och eventuella rekommendationer opartiska, om inte texten är markerad som reklamsamarbete. Det gör det enkelt för användarna att vara säkra på att det är mina egna åsikter som uttrycks utifrån egna erfarenheter.

restaurangbesök

Rulla till toppen