I detta reklamsamarbete med Flightright.se berättar jag om en service för resenärer som drabbats av flygförsening. Många är vi som inte känner till eller orkar försöka förstå oss på vilka möjligheter det finns i att få kompensation. Flygbolag gör inget per automatik utan du som resenär och kund måste hävda din rätt för att få skälig ersättning. I och med att det är rätt tidskrävande att kompenseras så kan det vara smidigt att använda sig av en aktör som erbjuder sin tjänst för assistans.
Är du som jag och inte riktigt orkar driva ett ärende av detta slag på egen hand?
Börja med att ta del av Vagabonds slutsatser om myterna kring rättigheter vid förseningar. Visste du till exempel att resenärer vid flygförseningar har rätt till både en alternativ resa samt ersättning?
Och, om flygplanet är mer än fem timmar försenat har du rätt att ställa in resan och ändå få kompensation. Vid flygförsening på mer än tre timmar har man rätt att kräva:
- 250 euro för alla flygningar på högst 1 500 kilometer
- 400 euro för alla flygningar inom EU längre än 1 500 kilometer och för alla övriga flygningar mellan 1 500 och 3 500 kilometer långa
- 600 euro för alla övriga flygningar som omfattas av EU:s regler.
Det finns en hel del aktörer som erbjuder resenärer hjälp med ersättning men få känner till detta av alla resenärer jag pratar med. Det kan gå så fort som 10 dagar att få ersättningen färdigställd och utbetalad genom denna typ av assistans.
Ta hjälp för att kräva ersättning
Säkerställ att du uppfyller följande:
- Du har en giltig flygbiljett och/eller boardingkort och har checkat in i tid.
- Ett inställt flyg på grund av tekniska fel kräver att flygbolaget bevisar att de inte är ansvariga.
- Flyget måste starta eller landa i ett EU-land, men innebär inte att du flyger enbart inom EU.
Man betalar arvode endast om kompensation utbetalas, Flightrights provision ligger på 29,5% ink. moms och dras av den ersättning som du beviljas.
Pingback: Boka och planera resor - TravelGrip