fbpx Tryck "Enter" för att gå vidare till kommentarer

10 anledningar att resa med tåg

Det finns troligen ett hundratal men 10 anledningar att resa med tåg är ju bättre än noll. Jag reser ganska lite med tåg men avser bli bättre på det. Är bara bortskämd med att ha bil och hyra bil, vilket ger enorm frihet att röra sig vart man vill, när man vill. 

Ser vi till enbart Sverige så finns ju väldigt stora fördelar med att resa från norr till söder, och vice versa, med tåg. På så vis kan man boka liggvagn och sova en del av tiden det tar. Med bil måste man ta in någonstans för övernattning.

På kontinenten är tågnätverket mellan länder väl utvecklat vilket uppmuntrar till smidiga tågresor där man kan spana ut över alla landskap man passerar utan att behöva koncentrera sig på körning.

Här är 10 anledningar att resa med tåg

1. Från centrum till centrum

Tågspåren går från ort till ort, vilket gör att man åker från ett centrum till ett annat och det passar sig ju ypperligt för den som vill utforska en stad eller by, eller övernatta på hotell eller pensionat som vanligen finns i anslutning till tågstationer.

2. Koppla av med bistroservice

Det går att finna allt från bistro/kiosk i vagn till hel restaurang och barer med rättigheter, beroende på tågsträcka och tågtyp. Spana in det som passar dig innan du hoppar på tåget. En av de bästa tågresor jag upplevt var på Napa Wine Train där det serverades trerätters lunch innan vi stannade till för vinprovningar i Napa Valley.

3. Prisvärda resor

Över hela Europa går det att hitta bra priser på tågresor, oftast dagsturer då antalet nattåg minskat de senaste åren. Särskilt på kontinenten är lokaltrafik väldigt prisvärd, så om man kan kombinera med pendeltåg kan man sannerligen resa på en budget.

4. Jobba medan du reser

I Sverige har vi oftast bra wifi på tågen med SJ och MTR, vilket underlättar om man behöver kombinera resa med jobb. Min erfarenhet av Tyskland är att wifi inte är lika utbrett och 4G nätet inte har lika bra täckning som vi nordbor är vana med, men det lär ju ändras till det bättre med tiden.

5. Mindre miljöbov än andra sätt att resa på

Ju bättre tågen utvecklas, desto bättre för miljön. Redan idag är det mer fördelaktigt för miljön att åka tåg framför flyg, trots att vissa tåg ännu inte har fossilfritt bränsle. Därtill finns kanske inte elförsörjning så det räcker för att ställa om allt till eldrivet.

Tunnelbana i Berlin, Tyskland

6. Färre personolyckor

Jämfört med trafikolyckor (på vägarna) så råkar såklart många färre tågresenärer ut för trafikskador.

7. Fler knutpunkter

Trots att det kryllar av olika bolag, inom ett och samma land kan det finnas ett flertal, så garanteras många knutpunkter och variation på destinationer. Eurostar verkar för att koppla samman olika städer i Europa med en och samma linjer, men förutom dem så är det bra att söka upp varje lands motsvarighet till SJ.

8. Ergonomiskt bekvämare resa

Med mer rörlighet under resans gång kan man stå och gå mycket mer än vad som är bekvämt ombord på ett flygplan, och omöjligt medan man åker bil. Dessutom är säten och ljusintag väldigt mycket skönare och har oftast bra läslampa och eluttag för att ladda dator eller mobiltelefon.

9. Spontana stopp

Förutsatt att man reser ganska lätt och inte lider av att släpa på sitt bagage så kan man under en tågresa vara ganska spontant och hoppa av i en ort man finner spännande. Kanske går det inte att få tillbaka pengar på en påbörjad resa, men det är kanske inte heller så dyrt att köpa en ny biljett.

10. Upptäck delar av landet du aldrig skulle ha sett annars

Böljande gröna landskap, åkrar, vinfält, bergtoppar, soluppgång, solnedgång och hagar med djur, blandat med städers bebyggelser. Låter det inte magiskt?

Tåg i franska Alperna, foto: Gregory Dalleau

Tågbolag i Europa

Sverige har bland andra SJ och MTR (mellan Stockholm och Göteborg), på kontinenten finns oftast också ett stort, troligen statligt, bolag och några mindre aktörer. Här listar jag de större:

Danmark – DSB

Belgien – SNCB

Schweiz – SBB

Tyskland – Deutsche Bahn

Italien – TrenItalia

Frankrike – SNCF

Spanien – Renfe

En kommentar

Kommentera